Groen wil meer geld naar fietsinfrastructuur.

03 September 2022

Groen wil meer geld naar fietsinfrastructuur.

Groen wacht nog steeds op een degelijk en onderbouwde argumentatie vanwege dit bestuur over de trajectcontroles.  

Groen kantte zich vorige gemeenteraad tegen trajectcontroles in onder andere Achterdiedonken.

In het nieuwe mobiliteitsplan is de vermelding van trajectcontroles amper een voetnoot. Bovendien werd de mobiliteitsraad niet geraadpleegd en werden bewoners van de betrokken straten niet op een rechtstreekse wijze geïnformeerd, noch betrokken. De bevoegde schepen had ons toevertrouwd dat dit wel zou gebeuren.

Groen wacht nog steeds op een degelijk en onderbouwde argumentatie vanwege dit bestuur over de trajectcontroles. Een argumentatie gebouwd op actuele statistieken over snelheden, over ongevallen, over aantallen weggebruikers, die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole het laatste redmiddel is geworden om een veronderstelde onveilige verkeerssituatie op te lossen.

Groen steunde op de gemeenteraad wel het dossier om de belijning in alle fietsstraten te vernieuwen en gebruik te maken van thermoplast, wat duurzamer en langer mee gaat. Na vier jaar verwaarlozing van de belijning is dit hoogstnoodzakelijk. Anderzijds blinkt dit bestuur van BR30, OpenVLD en CD&V niet echt uit in een sterk fietsbeleid aangezien we nog steeds wachten op een verdere uitbreiding van het fietsnetwerk en de heropstart van het ooit zo succesvolle buck-e systeem.

In datzelfde mobiliteitsplan belooft het bestuur 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030. Daar is men erg ver vanaf...

Onze raadsleden ijverden voor een nieuwe promotiecampagne over onze fietsstraten en schoolfietsroutes zodat elke inwoner weer weet dat Bonheiden dé fietsgemeente van Vlaanderen is!

 

Wil je onze berichtgeving lezen in de pers: klik hier